Hoe vergroot je je vindbaarheid op YouTube, Bol.com, Indeed en Marktplaats?

Hoger scoren in Google? Dan biedt SEO uitkomst. Maar wist je dat SEO (search engine optimization) ook kan worden toegepast op andere platforms? YouTube, Bol.com, Indeed en Marktplaats hebben, net als Google, een geïntegreerde zoekmachine in hun systeem. En dat werkt bij ieder platform nét even anders.

Jouw doel is natuurlijk om bovenaan te staan wanneer een bezoeker in Google een zoekopdracht uitvoert. Wat is ervoor nodig om bovenaan de zoekresultaten te staan? Dat weten we bij Blauwe Ogen maar al te goed! Wil jij ook bovenaan komen te staan op de platformen YouTube, Bol.com, Indeed of Marktplaats of heb je hulp nodig met de SEO van je website? Laat ons je helpen en vergroot jouw vindbaarheid.

Vindbaarheid-platformen-vergroten

Wat kun je verwachten in deze blog?

  • Een uitleg over hoe je bovenaan komt op YouTube.
  • Een uitleg over hoe je bovenaan komt op Bol.com.
  • Een uitleg over hoe je bovenaan komt op de vacaturesite Indeed.
  • Een uitleg over hoe je bovenaan komt op Marktplaats.
  • Daarnaast geven we wat tips over tools die helpen met het bepalen van juiste zoekwoorden!

Hoe kom je bovenaan op YouTube?

YouTube is het bekendste videoplatform met wereldwijd bereik en een goede naamsbekendheid in Nederland. Dat maakt het een goed platform om je producten of diensten te promoten. Het is erg belangrijk om een goede strategie te volgen. Zo zorg je ervoor dat je video’s goed vindbaar zijn, hoog in de zoekresultaten staan en goed worden bekeken! 

Om views, comments en likes te krijgen hoef je helemaal geen succesvolle influencer te zijn. Het belangrijkste is dat je content maakt waar een publiek voor is. Onderzoek daarom eerst het zoekvolume van bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor je video.

TIP: Maak je een video over een hondenspeelgoed? Zorg dan dat je weet waar hondeneigenaren naar zoeken. Hiervoor kun je een tool zoals SEMrush of Ahrefs gebruiken. Het toevoegen van zoekwoorden is noodzakelijk zodat YouTube de bestandsnaam van je video kan indexeren.

Youtube-vindbaarheid

Heb je de zoekwoorden bepaald? Dan kun je een titel voor je video maken. Neem de zoekwoorden zo natuurlijk mogelijk op in de titel van de video en voorkom dat je een onnatuurlijke rij aan zoekwoorden als titel gebruikt. Schrijf dus een titel waarin je zoekwoorden naar voren komen en die precies vertellen wat er in je video te zien is. 


TIP: Bij het invullen van de video omschrijving mag je maximaal 1000 karakters gebruiken. Hiervan zijn er maar 100 zichtbaar in de zoekresultaten. Maak in de eerste 100 tekens duidelijk waar de video over gaat. Neem in de beschrijving de zoekwoorden uit de titel en bestandsnaam op.

Kies een relevante categorie om je video in te plaatsen, dit helpt bij het verhogen van de vindbaarheid van je video. Daarnaast is het aan te raden om gepersonaliseerde ‘thumbnail’ te gebruiken bij je video. Let op: hiervoor heb je een geverifieerd account nodig. Heb je dit niet? Dan kun je alleen maar kiezen uit de door YouTube gegenereerde thumbnails.

Nog wat tips voor het gebruiken van YouTube

  • Maak je video inclusief door het toevoegen van ‘closed captions’, hiermee worden geluiden en muziek uitgeschreven. Handig, want zo wordt je content ook zonder geluid bekeken en begrepen.
  • Verwijs naar je andere content door het toevoegen van ‘Cards’. Denk hierbij aan video’s, een link naar je webshop of een donatiepagina. Per video kun je hier vijf van toevoegen. Het draagt bij aan je vindbaarheid dus niet vergeten!
  • Voeg tags toe aan je video’s, deze hebben op YouTube dezelfde functionaliteit als op Instagram of Facebook. Let erop dat je relevante tags gebruikt en ook zeker niet te veel, 3 relevante tags zijn weer als voldoende. Je wilt namelijk voorkomen dat YouTube je video als spam ziet en deze verwijdert.
statistieken-vindbaarheid

Hoe kom je bovenaan op Bol.com?

Bol.com is de marktleider op het gebied van e-commerce in Nederland. Naast producten die Bol.com zelf inkoopt en verkoopt, is het platform ook te gebruiken door ondernemers die hun producten aan willen prijzen. Het kan een behoorlijke klus worden om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Vergeet niet dat de prijs een grote invloed op je zichtbaarheid heeft. Ben je veel duurder dan is de kans natuurlijk niet groot dat er, ondanks de juiste optimalisaties, bij jou wordt gekocht. 

Aan de slag met Bol.com! 

Kies allereerst voor een goede titel, die ervoor zorgt dat de klant gelijk weet wat de functionaliteiten van een product zijn. Uit dit artikel blijkt dat de ideale titel volgens bol.com zelf op de volgende manier moet worden opgebouwd:

  1. [Merknaam] 
  2. [Serie]
  3. [Productgroep]
  4. [Kenmerk 1]  
  5. [Kenmerk 2]
  6. [Kenmerk 3]

Je kunt naast de productnaam dus nog 3 relevante zoekwoorden kwijt. 

TIP: Gebruik maximaal 100 karakters in de titel. Net als bij YouTube laat ook bol.com slechts 100 karakters zien. Maak dus in maximaal 100 karakters duidelijk wat het product is. 

Hierna kun je aan de slag met de omschrijving. In de omschrijving beantwoord je vragen over het product. De potentiële koper heeft namelijk een probleem dat jouw product kan oplossen. Neem ook in de omschrijving zoekwoorden op. Doe dit in goedlopende zinnen en biedt een oplossing voor de potentiële klant! 

Ben jij geen ster in schrijven? Geen probleem! Wij kunnen jouw productteksten voor je schrijven. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Nog wat tips voor het gebruiken van Bol.com

Hier nog een aantal algemene tips om je zichtbaarheid op Bol.com te vergroten:

  • Voorzie de bestandsnaam van de afbeeldingen van relevante zoekwoorden. Het ziet er professioneler uit en heeft een positieve invloed op het algoritme van Bol.com. 
  • Zorg dat klanten een review achterlaten als ze een product bij je hebben gekocht. Stuur bijvoorbeeld een aantal dagen na de bezorging een herinnering. Dit helpt om je betrouwbaarheid als verkoper op het platform te vergroten. Vertrouwen is een groot goed. 
  • Bol.com gebruikt vijf niveaus om de kwaliteit van de productinformatie te toetsen. Je wilt hier natuurlijk zo hoog mogelijk op scoren. Vul daarom alle informatie in die je hebt over het product. 

Hoe kom je bovenaan op Indeed?

Veel bedrijven hebben personeel nodig, maar goed personeel vinden is tijdrovend. Om dit gemakkelijker te maken kun je gebruikmaken van een vacaturesysteem als Indeed. Hoe meer zichtbaarheid hoe groter de kans dat geïnteresseerden jouw vacature zien en solliciteren. 

Ook bij Indeed zijn zoekwoorden belangrijk. De eerste stap is dan ook om de juiste zoekwoorden voor jouw vacature te bepalen. Kijk goed waar mensen allemaal naar zoeken zodat je de juiste woorden gebruikt. Gebruik deze vervolgens in de titel, de omschrijving en in de vacaturetekst. 

Gebruik de zoekwoorden regelmatig, maar zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar blijft. Wanneer je steeds hetzelfde woord gebruikt is het natuurlijk geen goedlopend verhaal.

Vindbaarheid-Indeed

Beknopte duidelijke titel

Met de gevonden zoekwoorden schrijf je een titel. Zorg dat deze kort en duidelijk is. Hiermee voorkom je dat Indeed je vacature verkeerd kan koppelen aan zoektermen van gebruikers. Als je te generieke omschrijvingen gebruikt, kan het voorkomen dat een loodgieter een advertentie voor een marketeer tegenkomt. Gebruik de zoekwoorden vervolgens ook in de vacaturetekst. 

Maak je vacaturetekst zo compleet mogelijk en geef antwoord op mogelijke vragen van sollicitanten. Geef altijd een salarisindicatie, want dat willen veel sollicitanten weten.  

Geef de inhoud van de werkzaamheden aan. Net als de eisen waaraan een kandidaat moet voldoen. 

Een opleidingsniveau in combinatie met een functietitel kan bijvoorbeeld iets zijn waar werkzoekenden naar zoeken. Bijvoorbeeld HBO en marketingmedewerker. Een goed zoekwoordenonderzoek is dus cruciaal. Zo zorg je ervoor dat jouw vacature bij zoveel mogelijk kandidaten naar voren komt in de zoekresultaten!

TIP: Zorg voor een korte en duidelijke titel, hierdoor weet een kandidaat direct wat voor functie het betreft! 

Hoe kom je bovenaan op Marktplaats?

Marktplaats is een ietwat vreemde eend in de bijt. Hier is het namelijk mogelijk om tegen betaling hoger in de zoekresultaten te komen. Dit betekent dat een bezoeker, die zoekt op de site, drie verschillende soorten advertenties kan vinden:

  • Zakelijke advertenties;
  • Advertenties die gebruikmaken van opvalmogelijkheden; 
  • Normale advertenties. 

Hoewel op andere platforms adverteren ook mogelijk is, is het bij Marktplaats een belangrijk onderdeel van het verdienmodel. Desondanks is het bij Marktplaats mogelijk om gewoon gebruik te maken van SEO-instrumenten. Ook hier is het dus van belang om gebruik te maken van de systemen van Marktplaats zelf. 

Denk hier aan het goed invullen van de vragen die je krijgt bij het opstellen van een advertentie. Daarnaast is het raadzaam een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Deze zoekwoorden verwerk je vervolgens in je advertentie. Geef daarnaast antwoord op vragen die een potentiële koper kan hebben. Waarom verkoop je het product? Heeft het beschadigingen? Wat zijn de specificaties? Oja, en vergeet de kwalitatieve foto’s niet. 


TIP: Het belangrijkste element van een Marktplaats advertentie is de titel. De potentiële koper moet snel weten waar je advertentie over gaat. Zo vergroot je de kans dat hij jouw product koopt.

Vindbaarheid-marktplaats

Zoekwoordenonderzoek

We hebben het in deze blog veel over zoekwoorden gehad. Om dit proces gemakkelijker te maken bestaan er online veel tools die je kunt gebruiken. Dit zijn onder andere: 

De ene tool is bijvoorbeeld duurder dan het andere. Let daarom goed op wat de mogelijkheden zijn, deze verschillen namelijk van platform tot platform. 

Vraag jezelf daarom af wat je uit de tool wilt halen. Deze behoefte bepaalt welk systeem voor jou de beste optie is. Soms wegen de voordelen van een prijzig systeem niet op tegen het resultaat. Vraag jezelf af of een dure tool je genoeg omzet oplevert.

Wil jij slag met SEO, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op! We helpen je graag op weg!